неділя, 2 квітня 2023 р.

2 квітня - Всесвітній день розповсюдження знань про аутизм

 Серед різноманітних видів хронічних нервово-психічних патологій у дітей   розлад аутистичного спектру є досить вагомою проблемою і займає четверте місце. 

  В зв'язку з  цією проблемою Генеральна Асамблея ООН 18 грудня 2007 року прийняла резолюцію  № А/RES/62/139, відповідно якої було встановлено Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму, який тепер щорічно відзначається 2 квітня.

 Аутизм – таке порушення розвитку, при якому відзначаються труднощі у формуванні соціальних контактів із зовнішнім світом,  іншою людиною та має цілий комплекс психічних та поведінкових розладів.

 Дитячий аутизм є результатом особливої патології, в основі якої лежить недостатність центральної нервової системи (ЦНС). Основні його причини – органічні ураження ЦНС внаслідок патології вагітності та пологів, запальних процесів головного мозку, перенесених черепно-мозкових травм. Згідно зі статистикою, діагноз "аутизм" трапляється досить часто – один випадок на 100-160 дітей. Проте ця цифра дуже приблизна. Частіше на аутизм страждають хлопчики, ніж дівчатка (приблизно у пропорції 4:1).

  Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування та соціальної взаємодії, досить обмеженими інтересами, а також часто повторюваними діями. Гостроту цих ознак можна визначити вже у віці до трьох років. Захворювання має генетичний характер і його основні причини поки не відомі науці, проте своєчасна реабілітація дитини з ранніх років життя дозволяє в багатьох випадках домогтися впевнених результатів у соціальній адаптації, що сприяє більш повноцінному життю.

 Аутизм не завжди супроводжується зниженням інтелекту, дуже часто такі люди проявляють гарні, а подекуди й виняткові здібності у певних сферах: володіють абсолютним музичним слухом, відмінно грають у шахи, малюють, рахують, тощо.

 Історії відомо не мало яскравих особистостей, у яких спостерігалися деякі симптоми цієї непростої хвороби. Приміром, Вінсент Ван Гог і Леонардо да Вінчі, Гаррі Труман і Авраам Лінкольн, Вуді Аллен і Боб Ділан, і багато інших.

   Отже, аутизм – це не вирок, це всього діагноз, своєчасне визначення якого в більшості випадків допомагає вчасно розпочати процеси реабілітації та адаптації.

 Лише активні щоденні зусилля, спільна робота батьків, лікарів, педагогів дає дітям реальну можливість стати в майбутньому повноправними членами суспільства.

  Чим раніше розпочато лікування та психокорекцію, тим більше шансів адаптувати дитину й сім’ю до соціуму, дати їм змогу жити повноцінним життям.

  Безперечно, аутизм – це не присуд, аутизм – це хвороба, з якою цілком можна жити.

 Головне – не здаватися і вірити! І це завдання не тільки для батьків аутистів, але й для всіх нас – адже цивілізованість суспільства визначається його ставленням до тих, хто потребує його опіки.

 В Україні вже є зразкові заклади, батьківські асоціації та громадські організації, спрямовані на подолання аутистичних порушень.

  Ми, в свою чергу, радимо батькам, які мають дітей з розладами аутистичного спектру ознайомитися з книгами, які є в нашій бібліотеці.

Душка, А. Л. Дитина з розладами аутичного спектра: (загальна інформація, посилання на корисні ресурси, підказки для батьків та педагогів) / А. Л. Душка. - Київ: Літера ЛТД, 2019. - 32 с. - (Інклюзивне навчання).
   Ця книжка призначена для родин, в яких постають проблеми, пов'язані із забезпеченням відповідних умов життєдіяльності для дитини з  розладами аутистичного спектру, зачіпає усі сфери життя. 
  Автор намагається допомогти родині  розібратися із цими проблемами. Надає слушні поради з огляду на особливості дитини та рекомендує  сучасні методики навчання дітей з розладами аутистичної системи. Допомагає батькам усвідомити, що успіх  функціонування їхньої дитини залежить від їхньої самоорганізації та саморозвитку. Така позиція дає змогу батькам знайти життєвий сенс, гармонізувати взаємини з дитиною, підвищити власну самооцінку, досягти вищого рівня самосвідомості, використовувати гармонійні моделі виховання, що забезпечує оптимальну соціальну адаптацію дитини з аутистичними  розладами.

Базима, Н. В. Розвиток мовлення дітей з аутизмом: (практичні рекомендації, контакт учителя та дитини, соціалізація дитини, зарубіжний досвід) / Н. В. Базима. - Київ: Літера ЛТД, 2019. - 144 с.

 Посібник містить практичні рекомендації щодо розвитку мовлення у дітей з аутизмом старшого дошкільного віку. Описані особливості розвитку психічної, емоційно-вольової та сенсорної сфер,  надані характеристики поведінки та ігрової діяльності  дітей з аутизмом. Окрема увага приділяється комунікативним навичкам та особливостям мовної активності дітей з аутистичними порушеннями. 
 Описані психолого-педагогічні методи  та принципи корекційного підходу до формування мовної активності.
   В посібнику є багато різноманітних ігор, що допомагають підвищити якість розвитку мови. 

Немає коментарів:

Дописати коментар